
Het proces van de Keurmerk Fysiotherapie Visitatie
De voorbereiding
De SKF-praktijk wordt vroegtijdig, tenminste drie maanden voor de geplande visitatiedatum, door HCA uitgenodigd voor het maken van een afspraak. Hierdoor kan de praktijk zich optimaal voorbereiden. Dat doet de praktijk o.a. door het invullen van de door HCA opgestuurde Praktijkvragenlijst. De antwoorden uit deze vragenlijst dienen als basis voor de visitatie. Het is daarom voor de praktijk verplicht om de Praktijkvragenlijst zo volledig mogelijk, op basis van zelfreflectie, in te vullen en tenminste twee weken voor de geplande visitatiedatum aan HCA te retourneren. De visiteur gebruikt de antwoorden als voorbereiding op de visitatie.
Tevens zorgt de SKF-praktijk ervoor dat de meest recente LDK-datarapportage beschikbaar wordt gesteld ten behoeve van de visitatie. Dit kan eenvoudig door de rapportage, tenminste twee weken, voorafgaand aan de visitatie naar HCA op te sturen. Met de beschikbaar gestelde informatie zal de visiteur uiteraard vertrouwelijk omgaan.
De visitatie
De Keurmerk Fysiotherapie Visitatie wordt op de hoofdlocatie van de praktijk uitgevoerd door één of meerdere HCA-visiteur(s). Tijdens dit bezoek, afhankelijk van de praktijkgrootte kan dit in tijd verschillen, worden de uitkomsten van de praktijkvragenlijst tijdens een centraal deel besproken i.r.t. de SKF-kwaliteitscriteria. Daarnaast zullen afhankelijk van de praktijkgrootte er één of meerdere collega geïnterviewd worden waarbij de SKF-kwaliteitscriteria als basis voor het gesprek dienen. Bij grote praktijken zal een tweede of zelfs derde visiteur aanwezig zijn om de individuele gesprekken te voeren, waarbij de uitkomsten gedeeld worden tijdens het centrale deel. De visiteur(s) heeft (hebben) de taak om als gespreksleider op te treden en samen met de praktijkvertegenwoordigers de juiste sfeer te bewaken. Dit zal er één zijn van reflectie en een positief kritische houding, waarbij begrippen als leren en ontwikkelen centraal staan. Het formatieve karakter van de visitatie draagt hieraan bij, zodat er sprake kan zijn van maximale waarde creatie voor de praktijk. Tijdens en direct na de visitatie worden de belangrijkste uitkomsten vastgelegd in een visitatierapport. De uitkomsten worden direct met de praktijk gecommuniceerd en dienen als basis voor de volgende SKF-Label Keurmerk visitatie, het geplande kwaliteitsontwikkelgesprek of in incidentele gevallen voor een SKF-Label Keurmerk hervisitatie.
Voor de inhoud en organisatie van het kwaliteitsontwikkelgesprek of de Keurmerk Fysiotherapie Hervisitatie verwijzen wij u graag naar de betreffende product omschrijving.
Mochten er vragen zijn naar aanleiding van de boven genoemde procesbeschrijving? Neem contact met ons op en wij beantwoorden met plezier al uw vragen.